Bijeenkomst
‘The A-Team meets Gen 21’ – Een terugblik op de scholings- en intervisiebijeenkomst van 23 juni 2023
Geschreven door Sandra Karten
Wist u dat Lichting 2021 van Dudoc-Alfa door hun begeleidingsteam ‘Generatie 21’ wordt genoemd? Dat dit ons erg doet denken aan benamingen als ‘Generation Z’? En dat het begeleidingsteam zichzelf ‘the A-Team’ noemt? Dit waren slechts twee van de dingen die de terugkomdag voor ‘Gen 21’ aan kennis heeft opgebracht. Maar wij leerden uiteraard veel meer. Hieronder het verslag van weer een boeiende dag in Utrecht.
Het eerste programma-onderdeel was een mini-workshop over vragen stellen. Ter voorbereiding op enkele posterpresentaties (die later die dag zouden volgen) bogen wij ons over de vraag wat jij als presentator dan wel als deelnemer uit een posterpresentatie wil halen. Na enkele beschouwingen over hoe het verloop van zo’n posterpresentatie ook erg afhankelijk is van de interactie met het publiek en de setting, gingen de presentatoren en de deelnemers apart van elkaar in een groepje samen zitten. De presentatoren gingen met elkaar in gesprek over welke vraag ze absoluut niet wilden krijgen van de deelnemers en van welk thema ze juist hoopten dat het wel aangesneden werd. De deelnemers keken vooral naar hoe je een vraag stelt die stellig en leerzaam is, en toch ook vriendelijk en open. Hier konden wij de ervaringen die wij reeds opgedaan hadden met posterpresentaties goed gebruiken.
Hierna startte de posterpresentaties, die gehouden werden door NWO’ers die recent zijn aangesloten bij Gen 21. De eerste ging over het leren innemen van historische perspectieven door leerlingen van 10-12 jaar oud. In de tweede bogen wij ons over de vraag hoe we communicatieve vaardigheid kunnen versterken door meertaligheidstrategieën bij het schoolvak Duits. Tot slot was er een presentatie over rekenonderwijs aan nieuwkomers op de basisschool. Dit onderzoek richt zich op computerondersteunde strategieën waarmee thuistalen kunnen worden ingezet om inclusie en prestaties te bevorderen van deze groep leerlingen. Met elkaar kwamen wij tot de conclusie dat we drie bijzonder relevante en waardevolle onderzoeken hadden gezien, met de potentie het onderwijs daadwerkelijk te veranderen.
Na een heerlijke lunch en een verfrissende wandeling, stond de middag in het teken van intervisie; ‘grondige’ intervisie welteverstaan. In drie rondes gingen wij met elkaar in gesprek, waarbij in elke ronde een andere intervisiestrategie werd gehanteerd. Allereerst gingen we ‘roddelen’ met de focus op hoe wij onze baan, onderzoeksrol en andere verplichtingen met elkaar combineren. Hierna maakten wij mindmaps. Hierbij bogen wij ons over onderwerpen als publiceren, methodes en de opbouw van interventies. Voor de laatste intervisieronde stalden onze begeleiders allerlei afbeeldingen uit. Wij kregen de opdracht er één (of twee) te kiezen en uit te leggen waarom die afbeelding symbool stond voor hoe we terugkijken op dit jaar, hoe wij de toekomst van het onderzoek zien of hoe wij de dag hadden ervaren. Een verrekijker, een koe die over een hek springt, een complexe wegenkaart, een dirigent, een luchtballon: het bleken allemaal metaforen te kunnen zijn voor hoe wij ons proces ervaren. De tijd vloog voorbij en voor we het wisten zaten wij alweer aan de (gezonde) borrel. Het was weer een leerzame ontmoeting tussen ‘the A-team’ en ‘Gen 21’.
Geef een reactie