DUDOC-ALFA
Verslagje: Scholings- en intervisiebijeenkomst Dudoc-Alfa, 21 juni 2024
Afgelopen maand verzamelde zich weer een mooie groep promovendi (zowel Dudoc-Alfa als NWO) bij de Universiteit Utrecht voor een scholings- en intervisiebijeenkomst van Dudoc-Alfa!
De lichting 2021, die inmiddels ruim bekend is met de Drift in Utrecht, zat deze keer op een andere plek: namelijk op het Janskerkof. Deze verandering van locatie zorgde gelukkig niet voor veel telaatkomingen, maar gelukkig wel voor frisse ideeën!
De dag werd afgetrapt met een workshop van Carla Haelermans met als focus kwantitatieve data-analyse. In dit laatste deel van een drieluik waarin ze docentonderzoekers meeneemt in de wereld van kwantitatief onderzoek lag de focus op multilevel analyse. Het is in kwantitatieve analyses van didactiek belangrijk rekening te houden met klassen-verbanden en de effecten hiervan op (quasi-)experimenten. Leerlingen zitten immers met zijn allen in klassen en dat brengt vaak gezamenlijke ervaringen en afhankelijkheid met zich mee.
Na de kwantitatieve workshop was er ruimte voor de promovendi om in een verdiepende sessie dillema’s voor te leggen aan experts. Deze dilemma’s konden te maken hebben met kwantitatieve methodiek – als vervolg op de workshop van Carla – of kwalitatieve methodiek. Dillemas die op tafel kwamen gingen niet alleen over de analyse zelf, maar ook over de presentatie van de resultaten: Wat is nou wel of niet duidelijk voor een lezer? Deze sessies werden begeleid door Carla Haelermans, Lidewij van Gils, Johan Graus, Marjolein van Herten en Elisabeth Lehrner.
Na de lunch wordt er vaak ruimte ingepland voor een intervisiewandeling onder leiding van Elisabeth Lehrner. Deze keer werden de onderzoekers meegenomen op een wandeling door het mooie Utrecht wat ondanks de motregen toch een relaxte ervaring was. Aan de hand van een aantal Socratische stellingen werden de promovendi geprikkeld om na te denken over hun onderzoeksprocess en elkaar vragen te stellen die tot nieuwe inzichten hebben geleid.
Na deze Socratische wandeling, kregen de docentonderzoekers tijd om de aankomende mini-conferentie op 11 oktober in de Reehorst in Ede verder voor te bereiden. Bij deze mini-conferentie krijgen de promovendi de gelegenheid om hun eigen onderzoek te presenteren in de vorm van activerende workshops aan een breed scala van bezoekers, van Vakdidactische Meesters en ervaren onderzoekers tot nieuw promovendi en vakdocenten. Zo is het programmaboekje voor deze enerverende middag geschreven, zijn de workshops verder uitgediept en zijn de plenaire opening en afsluiting bepaald. Kortom, het wordt een mooi en afwisselend programma waarbij de volgende vraag centraal staat: Vakdidactisch onderzoek – Wat levert het op?
Al met al was het weer een geslaagde bijeenkomst die werd afgesloten onder het genot van een borrel. Op naar de volgende!
Geef een reactie