Bijeenkomst
Terugblik: scholing- en intervisiebijeenkomst Dudoc-Alfa, 11 en 12 oktober 2024
Door Jaron Toonen
Deze tweedaagse Dudoc-Alfa scholing- en intervisiebijeenkomst stond het symposium centraal dat de promovendilichting 2021 organiseerde en waarin deze promovendi de kans kregen hun onderzoek te presenteren via twee rondes van elk drie workshops. Centraal stond de vraag: ‘Wat levert vakdidactisch onderzoek op?’ De workshops trokken een breed publiek inclusief externe gasten, van Vakdidactische Meesters en ervaren onderzoekers tot nieuwe promovendi en vakdocenten.
Het symposium werd afgesloten met een plenaire paneldiscussie met drie sprekers: Nienke Draaisma als vakdidactisch onderzoeker, Guido Kalis als conrector onderwijs bij Alberdingk Thijm Scholen en Ine de Mulder, beleidsmedewerker toezicht bij het ministerie van OCW. In deze plenaire afsluiting werd onder andere ingegaan op de impact van vakdidactisch onderzoek in het onderwijs en daarbuiten.
Een bijzonder mooi moment was het afscheid van Bernadette de Zeeuw, die na tien jaar met pensioen ging. Na lovende woorden werd er geproost op, zoals Erwin Mantingh benadrukte, “de grounding mother” van Dudoc-Alfa.
Na een succesvolle eerste dag, waarin de vraag naar de impact van vakdidactisch onderzoek centraal stond, werd op zaterdagochtend voortgeborduurd op dit thema met een scholingssessie over valorisatie. De docentonderzoekers kregen de vele valorisatiemogelijkheden gepresenteerd in filmpjes die door eerdere Dudoc-Alfa promovendilichtingen zijn opgenomen. Ook programmamakers Elisabeth Lehrner en Sebastiaan Dönszelmann lieten zien hoe vakdidactisch onderzoek gevaloriseerd kan worden. Zo kregen de promovendi een duidelijk beeld van valorisatie in de onderwijspraktijk, maar ook in het maatschappelijk en wetenschappelijk debat. Vervolgens bespraken de promovendi hoe ze op dit moment en in de toekomst impact maken met hun eigen onderzoek.
Al met al bood deze tweedaagse bijeenkomst waardevolle inzichten over het nut van vakdidactisch promotieonderzoek en handvatten voor het maken van impact.
Geef een reactie