Bijeenkomst

Terugblik: scholing- en intervisiebijeenkomst Dudoc-Alfa, 11 en 12 oktober 2024

Op 11 en 12 oktober 2024 vond er weer een tweedaagse Dudoc-Alfa scholing- en intervisiebijeenkomst plaats in de ReeHorst te Ede. Hierbij kwam de grootste groep promovendi tot nu toe samen. Twee promovendi hebben een verslag geschreven van het weekend: Bas Clercx (lichting 2024), voor wiens lichting dit de eerste scholing- en intervisiebijeenkomst was, en Jaron Toonen (lichting 2021), die met zijn lichting een minisymposium organiseerde voor alle aanwezigen en externe gasten.


Door Bas Clercx (promovendus lichting 2024)

Mijn collega natuurkunde wees me er van de week fijntjes op dat ik inmiddels weer student was, maar dat ik me natuurlijk niet mag gaan gedragen als student (ik geloof dat zijn opmerking ongeprovoceerd was). Hoewel dat niet betekend heeft dat ik mijn balkon volgezet heb met meerdere kratten goedkoop bier, herleefde ik wel een beetje de spanning van mijn eerste studiejaar toen ik naar de ReeHorst te Ede reed voor mijn eerste tweedaagse Dudoc-Alfa scholing- en intervisiebijeenkomst van de komende vier jaar.

Gewapend met een poster en een poging tot een overzicht van mijn concepten, concerns en modellen, moet ik zeggen dat ik het toch wel spannend vond om te zien waar andere mensen mee zouden komen, hoe ver de ‘ouderejaars’ wel niet zouden zijn en hoe veel je eigen onderzoek nog kan, maar ook moet groeien. Dat alles en die hele spanning waren zeker daar, maar uiteindelijk opende dit weekend vooral mijn ogen voor de enorme breedte aan vakdidactisch onderzoek dat mogelijk is binnen de geesteswetenschappelijke middelbare-schoolvakken: studies met leerlingen, studies met docenten, studies op curriculum, studies op taalbeheersing en ga zo maar door. Door de kennismaking met het onderzoek van anderen, kreeg je een spoedcursus didactiek en groeide bij mij het besef dat deze weekenden niet alleen ons helpen het eigen onderzoek te ontwikkelen, maar dat we door diep mee te denken met collega’s een breed perspectief op de vakdidactiek opdoen dat ons helpt een overzicht te krijgen van wat er op de markt is, waar de mogelijke samenwerkingsverbanden liggen en in het algemeen goed en ruim bepakte vakdidactici te worden.

Het was voor mij juist in het samenzijn, tussen Elvis en de flamingo’s, de ruime lunches en de enorme omelet tijdens het ontbijt, dat duidelijk werd wat de grote meerwaarde was van Vakdidactiek Geesteswetenschappen als gemeenschap van mensen met liefde voor taal, cultuur en onderwijs: het is niet alleen de mogelijkheid om zelf te leren, maar vooral om samen te leren, om samen nieuwe ideeën te ontwikkelen en om samen op te trekken voor een mooi en interessant onderwijs. Het gezelschap zette het ‘kweken’ in vakdidaktiekweekend. Ook in deze onzekere tijden voor het onderwijs kijk ik uit naar de toekomst.


Door Jaron Toonen (promovendus lichting 2021)

Deze tweedaagse Dudoc-Alfa scholing- en intervisiebijeenkomst stond het symposium centraal dat de promovendilichting 2021 organiseerde en waarin deze promovendi de kans kregen hun onderzoek te presenteren via twee rondes van elk drie workshops. Centraal stond de vraag: ‘Wat levert vakdidactisch onderzoek op?’ De workshops trokken een breed publiek inclusief externe gasten, van Vakdidactische Meesters en ervaren onderzoekers tot nieuwe promovendi en vakdocenten.

Het symposium werd afgesloten met een plenaire paneldiscussie met drie sprekers: Nienke Draaisma als vakdidactisch onderzoeker, Guido Kalis als conrector onderwijs bij Alberdingk Thijm Scholen en Ine de Mulder, beleidsmedewerker toezicht bij het ministerie van OCW. In deze plenaire afsluiting werd onder andere ingegaan op de impact van vakdidactisch onderzoek in het onderwijs en daarbuiten.

Een bijzonder mooi moment was het afscheid van Bernadette de Zeeuw, die na tien jaar met pensioen ging. Na lovende woorden werd er geproost op, zoals Erwin Mantingh benadrukte, “de grounding mother” van Dudoc-Alfa.

Na een succesvolle eerste dag, waarin de vraag naar de impact van vakdidactisch onderzoek centraal stond, werd op zaterdagochtend voortgeborduurd op dit thema met een scholingssessie over valorisatie. De docentonderzoekers kregen de vele valorisatiemogelijkheden gepresenteerd in filmpjes die door eerdere Dudoc-Alfa promovendilichtingen zijn opgenomen. Ook programmamakers Elisabeth Lehrner en Sebastiaan Dönszelmann lieten zien hoe vakdidactisch onderzoek gevaloriseerd kan worden. Zo kregen de promovendi een duidelijk beeld van valorisatie in de onderwijspraktijk, maar ook in het maatschappelijk en wetenschappelijk debat.  Vervolgens bespraken de promovendi hoe ze op dit moment en in de toekomst impact maken met hun eigen onderzoek.

Al met al bood deze tweedaagse bijeenkomst waardevolle inzichten over het nut van vakdidactisch promotieonderzoek en handvatten voor het maken van impact.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Antispam *