Moniek Vis

Moniek Vis is docent Nederlands op het Dollard College in Winschoten. Daarnaast doet zij sinds 2017 dankzij een Dudoc-Alfa-beurs promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Dit onderzoek richt zich op de vraag wat de effecten van samenhangend, genregericht lees- en schrijfonderwijs zijn op de lees- en schrijfvaardigheid van havo 4-leerlingen.

Klaar voor de vakvernieuwing: genre als uitgangspunt voor samenhangend lees- en schrijfonderwijs

Teksten zijn niet los te zien van de sociale en culturele context waarin ze functioneren. We stemmen schrijfproducten af op doel en publiek en interpreteren teksten op basis van voorkennis. Door onderwijs vanuit een genreperspectief aan te bieden worden leerlingen zich bewust van deze samenhang én kun je lezen en schrijven geïntegreerd aanbieden. Vandaar dat leerlingen volgens de conceptexamenprogramma’s kennis moeten opdoen van genres en deze kennis moeten toepassen bij het lezen en schrijven van teksten.

In de workshop ga je aan het werk met een door je sectie gekozen genre. Aan de hand van ontwerpregels uit mijn promotieonderzoek naar genregericht, samenhangend lees- en schrijfonderwijs ontwikkel je vervolgens een les(senserie).

Hier kunt u meer lezen over de publicaties en het onderzoek van Moniek.