Onderzoek naar MVT Literatuuronderwijs: een Ronde Tafel discussie

Zowel Elisabeth Lehrner-te Lindert als Jasmijn Bloemert doen onderzoek naar literatuuronderwijs bij de Moderne Vreemde Talen. Elisabeth richt zich hierbij op literatuuronderwijs in de onderbouw voor het vak Duits en Jasmijn richt zich op de bovenbouw van het vwo voor het vak Engels. Alle twee hebben we een interventiestudie gedaan – maar hebben we de interventie op verschillende manieren aangepakt. Zo heeft Elisabeth materiaal voor docenten ontwikkeld en geen scholing aan docenten vooraf gegeven terwijl Jasmijn geen materiaal maar een didactisch kader heeft ontwikkeld en docenten hierin wel heeft geschoold.

Wat zijn de voor- en nadelen van deze keuzes geweest? En wat voor impact hebben deze keuzes gehad op het onderzoek en de resultaten? In deze bijdrage zullen we een beknopt overzicht geven van onze onderzoeksdesigns en de voorlopige resultaten. Dit wordt gevolgd door een Ronde Tafel discussie met de deelnemers waarin naast bovenstaande vragen ook de vertaling van ons onderzoek naar de onderwijspraktijk zal worden besproken.

Elisabeth Lehrner (UU) – Versterkt literatuuronderwijs in de onderbouw ter bevordering van leesvaardigheid en literaire competenties bij de moderne vreemde talen.

Jasmijn Bloemert (RUG) – Het verhogen van de betrokkenheid van leerlingen met betrekking tot literatuur binnen talenonderwijs door middel van een meervoudige benadering.