Anouk ten Peze

Bio
Anouk ten Peze werkt als docente Nederlands op Het Schoter in Haarlem. Daarnaast werkt zij aan de UvA aan een promotieonderzoek naar het effect van creatief schrijven op het schrijfproces en de tekstkwaliteit (NWO-Lerarenbeurs). Hier kunt u meer lezen over de publicaties en het onderzoek van Anouk. 

Workshopomschrijving
Fijn om vrij te schrijven! Creatief schrijven met leerlingen 
In de workshop vertel ik over de lessenserie Het Schrijflab, waarbij leerlingen leren korte creatieve verhalen te schrijven. Ook zal ik leeractiviteiten delen uit een tweede lessenserie: Pimp je tekst. Leerlingen leerden tijdens deze lessen hoe ze technieken voor narratieve teksten, zoals zintuiglijk schrijven, kunnen gebruiken in zakelijke teksten. Je gaat ook zelf aan de slag; we doen een van de opdrachten en je schrijft een kort verhaalfragment.

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen mijn onderzoek?
Voeg me toe via LinkedIn!  

Verder lezen?
– Artikel Levende Talen Tijdschrift
Janssen, T., & Van den Bergh, H. (2010). Het effect van creatief schrijven op het lezen van korte verhalen. Levende Talen Tijdschrift, 11(1), 3-16.
– Publicatie Stichting Lezen
Stichting Lezen (2017). Creatief schrijven en lezen combineren op de middelbare school. Achtergronden en praktische tips voor docenten. Amsterdam: Stichting Lezen.
– Publicatie Stichting Lezen
Stichting lezen (2017). Zo fijn dat het niet fout kan zijn. De invloed van (re)creatief schrijven op lezen. Amsterdam: Stichting Lezen.
– Artikel Levende Talen Magazine
Ten Peze, A. A. (2019). Het schrijflab: Creatief schrijven in havo en vwo 4. Levende Talen Magazine, 106(4), 4-9.
– Artikel L1 Educational Studies in Language and Literature
Ten Peze, A. A., Janssen, T. M., Rijlaarsdam, G. C. W., & van Weijen, D. (2021). Writing creative and argumentative texts: What’s the difference? Exploring how task type affects students’ writing behaviour and performance. L1 Educational Studies in Language and Literature, 21, 1-38.
– De kwestie Didactiek Nederlands Levende Talen Nederlands
Ten Peze, A. A. (2021). Loslaten en -gaan. De kwestie. Didactiek Nederlands, Levende Talen Nederlands.

Lesmateriaal/PowerPoint