Gepco de Jong

Gepco de Jong is al vele jaren werkzaam als docent Nederlands op het Odulphuslyceum in Tilburg, waar hij lesgeeft in de bovenbouw van het vwo. Vanaf 2021 werkt hij onder de vleugels van Dudoc-Alfa, Universiteit Leiden en Tilburg University met veel plezier aan promotieonderzoek naar bewust kritisch denken in het literatuuronderwijs. Daarnaast verzorgt hij samen met collega’s van Tilburg University workshops over academische vaardigheden in het voortgezet onderwijs en werkt hij momenteel voor het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid aan lessen over koloniale en postkoloniale literatuur.

Workshopbeschrijving
Bewust kritisch denken
“Moet ik leven als een kamerplant? (…) En dan veranderen in een broedkip zoals alle vrouwen om mij heen?” (Lala Gül – Ik ga leven)

“Terwijl de man vanachter het hek naar ons staarde, lagen de munten fonkelend aan zijn voeten. Ik wilde niet dat hij ze opraapte. Ik weet nog dat ik dat heel belangrijk vond. Dat hij ze niet opraapte.” (Simone Atangana – Confrontaties)

De leerling die bovenstaande citaten leest, formuleert direct een oordeel, iets wat voortkomt uit de manier waarop de mens denkt: in eerste instantie instinctief, primair. Pas daarna treedt het veel complexere reflectieve denken in werking (Kahneman, 2011). Door de academische vaardigheid kritisch denken in de les in te zetten, kan de docent de leerling dieper laten nadenken over zijn eigen oordeel en de betekenis van een literair werk. De workshop ‘bewust kritisch denken’ geeft allereerst inzicht in het begrip kritisch denken en het belang van deze basisvaardigheid voor het literatuuronderwijs in de bovenbouw van havo en vwo. Daarnaast kunnen deelnemers aan de hand van de lezing en bespreking van een kort verhaal ervaren hoe de persoonlijke denkvaardigheden interpretatie en oordeelsvorming beïnvloeden en welke rol kritisch denken als academische vaardigheid in dit proces kan spelen.

Hier kunt u meer lezen over de publicaties en het onderzoek van Gepco.