Gijs Leenders

Gijs Leenders is lerarenopleider Nederlands aan de Hogeschool Rotterdam, redacteur voor de Landelijke KennisToets Nederlands (LKT) en medeoprichter van VONK. Hij verzorgt post-hbo-cursussen bij ROC Mondriaan en is sinds 2025 penningmeester van de Stichting Conferenties Onderwijs Nederlands en medeorganisator van de conferentie Het Schoolvak Nederlands (HSN). In zijn
promotieonderzoek richtte hij zich op het bevorderen van bewuste taalvaardigheid en motivatie voor het vakonderdeel grammatica in de vakken Nederlands, Engels en Duits. Hij ontwikkelde CLAP: een effectief gebleken contextrijke,
taalvergelijkende en procesgerichte lessenserie voor vwo 4 en promoveerde aan de Universiteit Utrecht met een Dudoc-Alfabeurs.
Contextrijk, taalvergelijkend en procesgericht grammaticaonderwijs: Let’s CLAP!
Traditioneel grammaticaonderwijs is vaak saai, contextarm en gefragmenteerd. Dat kan anders! In deze workshop maak je kennis met CLAP: een contextrijke, taalcontrastieve en procesgerichte aanpak waarin grammatica verbonden wordt met andere vaardigheden en talen en de redenering centraal staat. Ontdek hoe leerlingen leren redeneren over taal, taalstructuren functioneel leren inzetten en hun taalbewustzijn én analytisch vermogen vergroten. Met inspirerende voorbeelden en praktisch lesmateriaal laat ik zien hoe grammaticaonderwijs betekenisvol én vakoverstijgend kan zijn — helemaal in lijn met de nieuwe kerndoelen. Let’s CLAP!
Hier kunt u meer lezen over de publicaties en het onderzoek van Gijs.