Janneke Stuulen

Bio

Mijn naam is Janneke Stuulen. Al heel wat jaren geef ik enthousiast les aan de pubers van het Amstelveen College. Dat doe ik voornamelijk in de bovenbouw havo en vwo. Afgelopen februari ben ik gestart met mijn PhD-project aan de Universiteit Utrecht: Krachtige peerfeedback bij schrijfonderwijs: de effecten van paarsgewijs vergelijken en herschrijven in de bovenbouw havo en vwo. Huub van den Bergh en Renske Bouwer zijn mijn promotor and copromotor. Hier kunt u meer lezen over de publicaties en het onderzoek van Janneke.

Workshopomschrijving

Tijdens deze workshop wil ik jullie laten ervaren hoe het is om peerfeedback te geven aan de hand van paarsgewijs vergelijken. Want docenten besteden nogal wat tijd aan het geven feedback. Terwijl onderzoek aantoont dat die docentenfeedback leerlingen lui en passief maakt, en niet uitdagend is voor de leerling. Wanneer leerlingen elkaar feedback geven kruipen ze in de huid van de lezer. Hierdoor leren ze sneller wat goede teksten kenmerkt. Bij het paarsgewijs vergelijken zien leerlingen veel meer teksten in een lesuur dan wanneer ze voor één tekst een rubric of beoordelingsformulier invullen. Ervaar zelf tijdens deze workshop hoe paarsgewijs vergelijken werkt en leer op basis van wetenschappelijke inzichten hoe het succesvol in de les ingezet kan worden.