Liselore van Ockenburg

Liselore van Ockenburg is docent Nederlands aan het Stedelijk Gymnasium Den Bosch, vakdidacticus bij Fontys Educatie en lid van WODN. In 2022 rondde zij een promotieonderzoek aan de Universiteit van Amsterdam af, naar het leren schrijven van syntheseteksten in het voortgezet onderwijs. Momenteel doet zij als postdoconderzoeker met een Dudoc Alfabeurs onderzoek naar academisch schrijven binnen het profielwerkstuk.
Synthesetaken in de praktijk: veelzijdig en effectief
In het dagelijks leven zoeken we gericht naar informatie in verschillende bronnen, om er daarna met elkaar over te praten en er(eventueel) over te schrijven. Deze vaardigheden en inhoud zijn, in tegenstelling tot de huidige onderwijspraktijk, sterk verbonden. De vernieuwing van het schoolvak Nederlands is er daarom op gericht om vaardigheden en (vak)inhoud in de toekomst zo veel mogelijk geïntegreerd aan te bieden. Wil je daar niet op wachten en je leerlingen nu al op een geïntegreerde en effectieve manier aan de slag laten gaan met lees-, schrijf-, luister- en spreekvaardigheid? Ontdek dan de kracht van synthesetaken! In deze workshop maak je kennis met concrete lesideeën en direct toepasbare materialen die aansluiten bij het niveau van je leerlingen.
Hier kunt u meer lezen over de publicaties en het onderzoek van Liselore.