Liselore van Ockenburg
Bio
Liselore van Ockenburg is docent Nederlands aan het Stedelijk Gymnasium Den Bosch. Dankzij een Leraren Promotiebeurs (NWO) doet zij sinds 2016 aan de UvA onderzoek naar het leren schrijven van syntheseteksten in het voortgezet onderwijs. Hier kunt u meer lezen over de publicaties en het onderzoek van Liselore.
Workshopomschrijving
Leren lezen en schrijven in samenhang: syntheseteksten.
In de eindtermen Nederlands staat dat leerlingen gedocumenteerde teksten moeten leren schrijven. Tot nu toe was er weinig aandacht voor manieren waarop leerlingen effectief kunnen leren hoe ze broninformatie adequaat verwerken en presenteren in zo’n gedocumenteerde tekst. Daarom ontwikkelden we twee reeksen van drie lessen waarin leerlingen (3-havo/vwo) kennismaken met zowel het schrijfproduct (de gedocumenteerde tekst) als het schrijfproces.
Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen mijn onderzoek?
Voeg me toe via LinkedIn!
Verder lezen?
– Artikel Journal of Writing Research
Van Ockenburg, L., van Weijen, D., & Rijlaarsdam, G. (2019). Learning to write synthesis texts: a review of intervention studies. Journal of Writing Research, 10(3), 401-428.
– Artikel L1 Educational Studies in Language and Literature
Van Ockenburg, L., van Weijen, D., & Rijlaarsdam, G. (2021). Learning how to synthesize: The design and evaluation of a reading-writing learning unit for high-school students. L1 Educational Studies in Language and Literature, 21(running issue).
– Artikel Pedagogische Studiën
van Ockenburg, L., van Weijen, D., & Rijlaarsdam, G. (2021). Een mini-interventie: het effect van een animatievideo van drie minuten op de integratie van broninformatie in syntheseteksten. Pedagogische Studiën, 98(1), 46-66.
Lesmateriaal/PowerPoint