Renate van Keulen en Nadie Janssen

Renate van Keulen is docent Nederlands op het Van Maerlantlyceum in Eindhoven, docent vakdidactiek/lerarenopleider aan de Radboud Docenten Academie en doet promotieonderzoek aan Tilburg University op het gebied van didactiek voor het literatuuronderwijs. Zij ontwierp tijdens haar onderzoek een digitale gamificationdidactiek waarmee leerlingen leren redeneren over (historische) literatuur. Naast haar werk als docent en onderzoeker is Renate van Keulen coördinator van de redactie letterkunde van het Vakdidactisch handboek van WODN (Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands).

Nadie Janssen is docent Nederlands op het Jacob-Roelandslyceum in Boxtel en maakte deel uit van het Docent Ontwikkelteam over redeneren van Sander Bax en Erwin Mantingh. Binnen dit Docent Ontwikkelteam vertaalde zij het model voor literatuurhistorisch redeneren van Bax en Mantingh naar een lessenserie over auteurschap die zij presenteerde tijdens de HSN-conferentie 2022 in Antwerpen.

Workshopbeschrijving
Een nieuwe aanpak van leesvaardigheid: zakelijk en literair lezen gecombineerd
Literair en zakelijk lezen worden in ons vak vaak strikt van elkaar gescheiden, terwijl het ook mogelijk is om deze twee vormen van lezen zo te combineren dat ze elkaar versterken. In onze workshop laten we zien hoe we leerlingen met een uitdagende didactiek uitnodigen om te redeneren over literaire teksten, waarbij ze niet alleen hun eigen kennis en ideeën inzetten, maar ook een hulpbron gebruiken in de vorm van een relevante ‘zakelijke’ tekst. Doordat de leerlingen deze ‘zakelijke’ tekst doelgericht lezen, wordt hij betekenisvol en helpt hij leerlingen om tot verrassende inzichten te komen over én met de bijbehorende literatuur. Deelnemers aan de workshop krijgen handvatten om de redeneerdidactiek toe te passen in onder- of bovenbouw en gaan vervolgens aan de slag met een redeneeropdracht voor hun eigen klas(sen).

Hier kunt u meer lezen over de publicaties en het onderzoek van Renate.