DUDOC-ALFA

Docenten klassieke talen gezocht voor “Ik kwam, ik las, ik overwon”

Geïntegreerd literatuuronderwijs in de bovenbouw klassieke talen

Sinds drie jaar hebben docenten klassieke talen in de bovenbouw een nieuwe uitdaging: het geven van literatuuronderwijs waarin taal en cultuur zijn geïntegreerd. De criteria waaraan dit geïntegreerde literatuuronderwijs zou moeten voldoen, zijn echter nog niet helemaal duidelijk. De afgelopen drie jaar heeft Kokkie van Oeveren zich binnen haar promotieonderzoek met deze criteria beziggehouden. Op basis van literatuuronderzoek en empirisch onderzoek heeft zij een vakdidactisch instrument ontworpen, in de praktijk getest en steeds aangepast.

In schooljaar 2016-2017 hebben twintig docenten het instrument in de praktijk getest. Deze docenten zijn daarin door Kokkie geschoold, maar het is uiteraard de bedoeling dat het instrument ook bruikbaar is zonder nadere scholing. Daarom is zij op zoek naar docenten die bereid zijn het vakdidactisch instrument in hun eigen praktijk te testen. De bedoeling is, dat u het vakdidactisch instrument tussen oktober 2017 en maart 2018 tweemaal in uw literatuurlessen in een klas 4 of 5 Latijn en/of Grieks uitprobeert. U kunt zelf beslissen of u het instrument beperkt (bij één tekst, bijvoorbeeld Daedalus en Icarus van Ovidius) of uitgebreider in wilt zetten (bijvoorbeeld bij alle teksten van een periode). Als ondersteuning krijgt u een docentenhandreiking, voorbeeldmateriaal voor Latijn en Grieks en toegang tot filmpjes waarin de aanpak wordt uitgelegd. Het instrument past bij alle teksten en genres en is daarom bij ieder programma voor toetsing en afsluiting (PTA) te gebruiken.

Wat zijn de voordelen van deelname?

  • U levert een belangrijke bijdrage aan vakdidactisch onderzoek
  • U neemt kennis van de laatste (vak)didactische inzichten op het gebied van literatuurdidactiek
  • U krijgt na afronding een boekenbon van 100
  • U krijgt na afronding een certificaat van nascholing geaccordeerd door registerleraar.nl voor 20 registeruren

Aan welke criteria dienen de deelnemende docenten te voldoen?

  • U heeft minimaal drie jaar ervaring met literatuuronderwijs in de bovenbouw
  • U geeft in het schooljaar 2017-2018 les aan een vierde of een vijfde klas Latijn en/of Grieks
  • U bent bereid om tweemaal lessen op basis van het instrument te ontwerpen en uit te voeren (tijdsinvestering voorbereiding: ca. 2 x 10 uur; tijdsinvestering uitvoering: afhankelijk van uw eigen didactische en inhoudelijke keuzes)
  • U bent bereid om uw leerlingen de lessen gebaseerd op het instrument inhoudelijk te laten evalueren en deze evaluaties te delen met de onderzoekster
  • U bent bereid om uw ervaringen en het door u ontworpen lesmateriaal te delen met de onderzoekster voor 31 maart 2018.

Voor aanmelding en/of vragen: c.d.p.van.oeveren@vu.nl

3 reacties to “Docenten klassieke talen gezocht voor “Ik kwam, ik las, ik overwon””

  1. Maria Hupkens

    Lijkt me leuk om te doen.
    Ik heb wel een bijzondere situatie, nl. Latijn en Grieks gecombineerd.

    Beantwoorden
  2. Anita Bode

    Hallo Kokkie en Suzanne,

    Mijn collega Paul de Beer en ik hebben volgend jaar samen ieder een vijfde klas Latijn. In de vijfde klas doen leerlingen bij ons schoolexamen maar wij zouden best graag mee willen doen met dit vakdidactische project van geïntegreerd literatuuronderwijs. E.e.a. zal dan ook getoetst worden in een SE.

    Voor de vierde klas heb ik een vierde Grieks – zij lezen nog geen originele literatuur maar maken (hopelijk, als we het redden) Pallas 2 af. Is het mogelijk het geïntegreerd literatuuronderwijs ook in die klas uit te voeren.

    Paul de Beer heeft een vierde Latijn en zij lezen al wel originele literatuur. Ik neem aan dat geïntegreerd literatuuronderwijs dan sowieso mogelijk is.

    Hartelijke groet,
    Anita Bode
    Gymnasium Juvenaat – Bergen op Zoom

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Antispam *