DUDOC-ALFA

Verslag intervisiedag 6 juli 2018

Aan het eind van het schooljaar en het eerste onderzoeksjaar van de tweede lichting Dudoc-Alfa kwamen we in het warme Utrecht bijeen aan de Drift. Enkele NWO-promovendi maakten opnieuw deel uit van de groep en ondanks de eindejaarsvermoeidheid ging iedereen weer vol goede moed aan de slag.

Allereerst leidde Amos van Gelderen ons in in de wereld van literatuurreviews en meta-analyses. Er was ruime gelegenheid voor het stellen van vragen en daar werd gretig gebruik van gemaakt. Vervolgens was het tijd voor intervisie in kleinere groepen, een standaardonderdeel van dit soort bijeenkomsten en dat is niet voor niets. Elke keer blijkt dat we binnen onze onderzoeken tegen soortgelijke problemen en vraagstukken aanlopen en elke keer blijkt het erg nuttig om hier onder deskundige begeleiding, in dit geval van Suzanne Adema, Sander Bax en Nivja de Jong, over te sparren.

Na de lunch gaf Fred Janssen ons tips over het welbewust ontwerpen van lesmateriaal voor de praktijk. Soms ludiek: “verzin een goede naam voor je lesmateriaal”, soms praktisch: “verlies je eigen onderwijspraktijk niet uit het oog en sluit daarbij aan”. Een kenmerkend citaat uit de literatuur behorend bij zijn workshop:

Teachers do not begin the day thinking about fascinating new ways to approach particular substantive ideas. Instead, they begin by thinking about how to get two dozen restless youngsters to cooperate on a set of activities that will be roughly educative but not so engaging that students will become overly excited (Kennedy, 2005).

Na de tweede intervisieronde die verder ging waar de vorige eindigde was de borrel erg welkom, gezien de gestegen temperaturen, maar ook om met elkaar te proosten op het eerste onderzoeksjaar en natuurlijk de welverdiende zomervakantie.

Loes Groen en Moniek Vis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Antispam *