DUDOC-ALFA

Leerlingen verbeelden het verleden. Een handreiking voor docenten

Binnenkort verschijnt Leerlingen verbeelden het verleden. Een handreiking voor docenten. Deze publicatie komt voort uit het promotie onderzoek “Just Imagine…” Exploring learner-generated images of the past in secondary history education van Tessa de Leur (Dudoc Alfa lichting 2014), en is tot stand gekomen in samenwerking met het Landelijk Expertisecentrum Mens- en Maatschappijvakken (LEMM en de Hogeschool van Amsterdam (HvA).

Wat zien leerlingen voor zich wanneer ze denken aan het verleden? De concrete beelden van leerlingen kunnen docenten inzicht geven in kennis en voorkennis, en zelf geconstrueerde beelden kunnen een krachtige aanjager zijn van gesprekken tussen leerlingen over het verleden en de constructie daarvan. Verbeelden van het verleden kan dus nuttig zijn bij het leren en onderwijzen van geschiedenis.

Deze publicatie is bedoeld voor docenten die hun leerlingen het verleden willen laten verbeelden. Het eerste deel richt zich op hoe verbeelding van het verleden eruit kan zien, welke vormen mogelijk zijn en wat indicatoren kunnen zijn van de kwaliteit van een door leerlingen geconstrueerd beeld. Het tweede deel gaat over tekenopdrachten. In vijf voorbeeldlessen worden verschillende mogelijkheden voor de inzet van tekenopdrachten bij geschiedenis onderzocht, en er worden praktische aanwijzingen gegeven over hoe tekenopdrachten ontworpen en uitgevoerd kunnen worden.

Leerlingen verbeelden het verleden. Een handreiking voor docenten wordt op vrijdag 5 november gepresenteerd tijdens een feestelijke bijeenkomst op de HvA, en is vanaf dat moment ook te downloaden vanaf de website van het LEMM (link volgt).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Antispam *