DUDOC-ALFA

Patrick Rooijackers wint prijs beste artikel 2021

Het artikel van Dudoc-Alfa-promovendus Patrick Rooijackers over de effectiviteit van vragen maken bij leesteksten heeft de prijs gewonnen als beste artikel 2021 in Pedagogische Studiën! Gisteren, op de OnderwijsResearchDagen aan de Universiteit Hasselt nam Patrick Rooijackers namens het auteursteam de prijs in ontvangst.

Het onderzoek richt zich op de tekst met vragen als lees- en toetstaak binnen het schoolvak Nederlands. Deze taak staat al langer ter discussie, omdat ze van een leerling een ‘weinig kritische lezer’ zou maken die ‘niet zelfstandig complexe teksten kan aanpakken zonder dat er vragen worden gesteld’ (Van de Wetering & Groenendijk, 2015, p. 5). Maar empirische onderbouwing bij deze kritiek ontbrak. Het onderzoek van Rooijackers e.a. impliceert dat een diepgaande, zelfstandige tekstbestudering vooraf voor leerlingen bij deze taak weinig zin heeft. Daarmee wordt de kritiek aannemelijk dat leerlingen niet zozeer met deze taak leren zelfstandig een tekst te bestuderen maar dat ze vooral ermee leren vragen over een tekst correct te beantwoorden.

Het onderzoek werd door de jury gisteren geprezen om zijn “gebalanceerde onderzoeksdesign en interessante implicaties voor het leesonderwijs”. Het is hier te vinden. Elk jaar loven de VOR (Nederlandse Vereniging voor Onderwijsresearch) en het VFO (Vlaamse Forum voor Onderwijsonderzoek) de Pedagogische Studiën-prijs uit voor het beste artikel dat in hun wetenschappelijke tijdschrift wordt gepubliceerd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Antispam *