DUDOC-ALFA

Terugblik op de scholings- en intervisiebijeenkomst van Dudoc-Alfa

“ChatGPT: vriend, vijand of fraude?”, “ChatGPT, is dat een vloek of een zegen voor het onderwijs?”, “Schrijvende chatbot bedreigt intellectuele onafhankelijkheid”. Zomaar wat krantenkoppen over de nieuwste voor iedereen vrij toegankelijke AI toepassing. Het dilemma ‘Schrijven of betaald laten schrijven die scriptie?’ dat duivelse dilemma dat studenten vroeger soms hadden hebben, leek wel vervangen door het geven van een opdracht aan een chatbot, die gratis voor je aan het werk gaat. De krantenkoppen aan het begin van deze blog laten al zien dat er een schokgolf door het (hoger) onderwijs ging toen ChatGPT.

Toen het stof hierover weer was neergedaald, het op veel plaatsen verboden werd om ChatGPT te gebruiken om essays en dergelijke mee te produceren (door dat als fraude te bestempelen) en er veel werd nagedacht en gediscussieerd hoe we leerlingen en studenten konden leren om hier goed mee om te gaan – nu  deze toepassing er eenmaal is – kregen wij de Nederlandse gedragscode wetenschappelijke integriteit te lezen als voorbereidingsopdracht voor de scholing- en intervisiedag 3 februari.

En ook al heb je, zoals ik, verplicht de cursus wetenschappelijke integriteit gevolgd, dan blijft het toch interessant en noodzakelijk om hierover met jezelf, collega’s en mede-onderzoekers over in gesprek te blijven. Dit deden we dan ook volop, in de intervisiegesprekken en bij het dilemma-spel in de workshop van prof. dr. Huub Spoormans. Wetenschappelijke integriteit is niet alleen maar iets dat bij het schrijven – denk aan plagiaat – om de hoek komt kijken, maar bij elke fase van het onderzoeksproces.

Ons gezelschap van Dudoc-Alfa en NWO onderzoekers was op 3 februari verrijkt met twee kersverse NWO promotiebeurs laureaten – Chrissy Laurentzen en Jaron Toonen – die beiden onderzoek doen voor het schoolvak Duits. En de lijst met laureaten en inmiddels gepromoveerde leden van ons gezelschap blijft maar groeien. Dat is ook logisch, want het programma Vakdidactiek Geesteswetenschappen bestaat alweer tien jaar! Dat vieren we op donderdag 6 april van 16.00-20.00 uur in het Hermann Wesselink College, Amstelveen met een uitgebreid en interessant programma voor docenten, promovendi en wetenschappers in de humaniora. Ik ben er in ieder geval bij. Kom ook en maak kennis met ons onderzoek en wat dat voor jouw onderwijs- of onderzoekspraktijk kan betekenen.

Joël Valk

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Antispam *