Spreken in moderne vreemde talen

Iedereen heeft wel zo zijn mening over onderwijs, ook over talenonderwijs. De volgende stelling zal menigeen vanzelfsprekend in de oren klinken: leerlingen leren meer als ze het goede voorbeeld krijgen, docenten die de te leren taal zelf mooi spreken. Onderwijs in de doeltaal, een ‘mooie’ uitspraak, maximale input, veelvuldig bijsturen: het zal allemaal leiden tot vaardigere leerlingen. Lijkt het.

De onderzoeken van Johan van Hattum en Sebastiaan Dönszelmann verdiepen de kennis over uitspraakonderwijs en doeltaalgebruik in de MVT-les. Zij laten zien dat we de afgelopen decennia te makkelijk hebben aangenomen dat aandacht voor correcte uitspraak en het inzetten van doeltaal wel zou bijdragen aan het leerproces van onze leerlingen. Binnen hun onderzoek werden gefundeerde en concrete didactieken ontworpen voor uitspraakonderwijs en doeltaalgebruik. Deze didactieken werden, na scholing, ingezet door tientallen docenten opdat het effect op het leerproces onder leerlingen kon worden vastgesteld en geanalyseerd.

In de workshop van Johan en Sebastiaan maakt u kennis met hun onderzoek, ervaart u aan den lijve hoe hun didactiek in elkaar steekt en leert u over hun meer dan opmerkelijke bevindingen.

Sebastiaan Dönszelmann (VU) – Duurzaam Doeltaalgebruik in het voortgezet onderwijs. Een onderzoek naar leereffect bij leerlingen en professionalisering van docenten.

Johan van Hattum (VU) – Effectief Engels uitspraakonderwijs.

Hier vindt u de PowerPointpresentatie van deze workshop.