Roy Dielemans

Roy Dielemans is behalve leraar Nederlands en Geschiedenis ook een wetenschappelijk onderzoeker. Zijn onderzoek gaat over het taalkundig redeneren binnen de grammaticadidactiek van het schoolvak Nederlands. Waar bij het schoolvak geschiedenis de parate kennis meer op de achtergrond is komen te staan en juist hogere-ordedenkvaardigheden worden gestimuleerd, wordt de grammaticadidactiek in het schoolvak Nederlands al decennialang gedomineerd door ezelsbruggetjes, stappenplannen en grammaticaoefeningen die gericht zijn op het juiste antwoord. Leerlingen in het voortgezet onderwijs worden zo nauwelijks uitgedaagd om taalkundig te redeneren.

Workshopbeschrijving
Taalkundig redeneren met het Afrikaans en Nederlands
In deze workshop gaan we aan de slag met een introductie op een lessenserie. Aan de hand van een Afrikaanstalige tekst gaan we aan de slag met een werkvorm waarbij we aan de hand van drie teksten (een Nederlandse tekst uit de 17 de eeuw, een Afrikaanse vertaling en een moderne Nederlandse vertaling) aan de slag om taalkundige overeenkomsten en verschillen zichtbaar te maken voor leerlingen.



Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen mijn onderzoek?

Voeg me toe via LinkedIn!  

Verder lezen?
– Artikel Dutch Journal of Applied Linguistics
Dielemans, R. & Coppen, P-A. (2021). Defining linguistic reasoning. Transposing and grounding a model for historical reasoning to the linguistic domain. Dutch Journal of Applied Linguistics, Volume 9, Issue 1-2, p. 182 – 206.

Lesmateriaal/PowerPoint