Moniek Vis
Bio
Moniek Vis is docent Nederlands op het Dollard College in Winschoten. Daarnaast doet zij sinds 2017 dankzij een Dudoc-Alfa-beurs promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Dit onderzoek richt zich op de vraag wat effectief, samenhangend, genregericht lees- en schrijfonderwijs is. Hier kunt u meer lezen over de publicaties en het onderzoek van Moniek.
Workshopomschrijving
Genregericht, samenhangend lees- en schrijfonderwijs
In deze workshop ga je aan de slag met het ontwerpen van lesmateriaal waarin een genre centraal staat en lezen en schrijven geïntegreerd aangeboden worden. Je kiest zelf een (zakelijk) genre en op basis van een aantal uitgangspunten ontwerp je enkele lees-schrijfopdrachten. Deze uitgangspunten komen voort uit wetenschappelijk onderwijsonderzoek en worden ook gebruikt in mijn promotieonderzoek naar genregericht, samenhangend lees- en schrijfonderwijs. Het lesmateriaal dat ik in het kader daarvan ontworpen heb deel ik graag met je.
Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen mijn onderzoek?
Voeg me toe via LinkedIn!
Verder lezen?
– Artikel Pedagogische Studiën
Vis, M., Van Gelderen, A., De Glopper, K. & Van Kruiningen, J.F. (2021). Samenhangend lees- en schrijfonderwijs in het schoolvak Nederlands. Een bespreking van onderzoek naar effecten en didactiek van samenhangend lees- en schrijfonderwijs in het voortgezet onderwijs. Pedagogische Studiën, 98(1), 94-111.
– Website SLO
Geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs
Lesmateriaal/PowerPoint
Column
Nieuwsbericht